Ova stranica je dostupna i na: English

Šta je krvni pritisak?

Krvni pritisak je sila kojom cirkulišuća krv pritiska zidove arterija. Артерије su kanali kojima krv nosi hranljive materije i kiseonik iz srca u tkiva i organe. Pritisak se javlja usled kontrakcije srčanog mišića, koji ima za cilj pokretanje cirkulacije krvi kroz krvne sudove. Krvni pritisak je osnovni vitalni znak, merljiv na nadlaktici, gde se i nalazi glavna arterija. Rezultat merenja krvnog pritiska uključuje dve vrednosti: gornji (sistolni) krvi pritisak i donji (dijastolni) krvni pritisak. Sistolni krvi pritisak se odnosi na snagu pritiska srca za vreme kontrakcije, dok se dijastolni pritisak odnosi na vreme opuštanja srca izmedju dve kontrakcije – otkucaja srca.

blood-pressure

Krvni pritisak se izražava milimetrima živinog stuba (mmHg) u smislu stistolnog u ondosu na dijastolni; prema snadardima svetske zdravstvene oganizacije (WTO) poželjne vrednosti krvnog pritiska za odrasle osobe su 120 za sistolne i 80 za dijastolne vrednosti – 120/80 mmHg.

Šta je hipertenzija?

Hipertenzija ili visok krvni pritisak je hronično medicinsko stanje povišenog krvnog pritiska. Povišen krvni pritisak može takođe biti trenutnog karatkera, kao posledica stresa ili vežbi. Privremeni porast krvnog pritiska ne treba smatrati ozbiljnim i svakako se ne smatra hipertenzijom. Svetska zdravstvena organizacija postavila je standarde ozbiljnosti hipertenzije.

Nivo ozbiljnosti

Sistolni Krvni Pritisak

(mmHg)

Dijastolni Krvni Pritisak

(mmHg)

Blaga Hipertenzija

140- 159

90-99

Srednja Hipertenzija

160-179

100-109

Extremna Hipertenzija

Iznad 180

Iznad 110

Каdа se јаvljа hipertenzija?

Krvni pritisak raste ukoliko se povećava zapremina krvi ili ukoliko se arterijski lumen smanjuje. Najčešći razlog smanjenja arterijskog lumena je aterosklerozni čep, ali se takođe lumen može smanjiti i pod uticajem hormonskih poremećaja, prisustva drugih faktora rizika kao što su starost (stariji od 60 godina), gojaznost, prekomerna upotreba alkohola, nedostatak fizičke aktivnosti, pušenje, oralni kontraceptivi, kao i nasledni faktori. Hipertenzija se svakako češće javlja kod muškaraca nego kod žena.

Vrlo je važno da shvatite hipertenziju kao ozbiljno stanje koje, ako se ne leči, može izazvati niz kardiovaskularnih problema sa smrtnim ishodom, poput prekida rada bubrega i moždanig udara.

Simptomi hipertenzije

U većini slučajeva bolest je asimptomatična (što znaci da nema značajno uočljivih simptoma), međutim mogu se javiti: jutarnje glavobolje u potiljačnom delu, zujanje ili šuštanje u ušima, vrtoglavica ili nesvestica. headache

Ishrana i preporuke prevencije kao i lečenja hipertenzije

  • Regulišite svoju telesnu težinu. Povećana težina povećava zapreminu krvi i samim tim povećava krvni pritisak. Najskorija istrazivanja su pokazala da svaki gubitak ukupne telesne težine za 3-9 % smanjuje 3 mmHg dijastolnog i sistolnog pritiska.
  • Smanjite unos soli. Molekuli soli vezuju molekule vode i na taj način povećavaju zapreminu krvi. Veća zapremina krvi jače pritiska krvne sudove i podiže pritisak. Neki pojedinci su više osetljivi na so od drugih. Ovde važnu ulogu igra i adekvatna količina vitamina K. Nedostatak ovog vitamina zajedno sa većom upotrebom natrijuma pogoršava stanje hipertenzije.

Manje soli u ishrani

  • Smanjite unos zasićenih masti (brze hrane, mesnih prerađevina, putera i sl.) Masti doprinose sužavanju krvnih sudova i izgradnji ateroskleroznih čepova koji sužavaju krvni sud. Na taj način oni povećavaju krvni pritisak.
  • Smanjite pušenje. Nikotin dodatno sužava krvne sudove i tako smanjuje lumen arterija i time pogoršava stanje.

smanjite puušenje

  • Smanjite stres. Stres pojačava reakciju nadbubrežne žlezde koja utiče na kontrakciju krvnih sudova i povećava krvi pritisak.
  • Izbegavajte preterano konzumiranje alkohola. Dok umerena doza (2 čaše alkohola nedeljno) moze biti čak i korisna, generalno, alkohol dodatno opterećuje rad nadbubrežne žledze koja izaziva kontrakcije zidova krvnih sudova i suzava ih povećavajući krvni pritisak.

 

 

Hipertenzija
Tagged on:                         

One thought on “Hipertenzija

  • 24/02/2015 at 12:35
    Permalink

    At first don’t be concerned about counting calories or weighing the food instead obtain the foods
    you’re keen on and check out healthy alternatives. the secret is only to nourish our bodies with what it
    needs to ensure that is stays healthy and balanced.
    We are very excited to know the merchandise we can easily use, what
    one work fast, and what should be carried out to execute and keep it.

    Reply

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *