hidratacija

Večita dilema – da li nam je potrebna dodatna hidratacija i ako jeste, koliko je optimalno?

Dok se neki ne odvajaju od flašice vode i piju i do nekoliko litara vode na dan, drugi misle da je u redu to što im organizam uopšte ne traži vodu.

Ipak, ovo ne bi trebalo biti stvar ličnog izbora, već odgovor na potrebe organizma koji je neosporno drugačiji za svakog od nas, ali ipak neke potrebe su nam svima zajedničke.

U proseku 50% – 65% ukupne mase našeg tela je voda. Ovaj broj nije konstanta. On se menja kako starimo, a takođe je različit za žene i muškarce. Žene prirodno imaju manje vode zbog potrebe da skladište više masti u organizmu.

Da bi funkcionisalo normalno, našem telu je potrebna tečnost. Ako ovde zanemarimo profesionalne sportiste koji kod hidratacije organizma moraju voditi računa o nadoknadi izgubljenih elektrolita, minerala i vitamina, za svakodnevnu hidrataciju najbolja tečnost koja sa sobom ne nosi “prazne kalorije”, i koja ne podiže šećer u krvi je – voda.

 

hidratacija voda

 

Svaka ćelija u telu čoveka sadrži vodu. Voda se neprestano izlučuje iz organizma normalnim fiziološkim procesima kao sto su:

  • Mokrenjem (1200 ml na dan)
  • Kroz pore na koži (oko 400 ml)
  • Kroz pluća (oko 400 ml)
  • Kroz stolicu  (oko 200 ml)

U proseku ukupno 2200 ml vode izluči se iz našeg organizma svakog dana, i to samo normalnim fiziološkim procesima. Ako ne unosimo dodatno tečnost, ćeliji uskraćujemo mogućnost da normalno funkcioniše.

Na taj način ćelije, kao i organi koje one izgrađuju, postaju fiziološki starije – dehidrirane  ili grubo rečeno “osušene”. Vrlo slično kao i biljka koja nema dovoljno vode…

Zašto je neko žedan, a neko ne?

Žeđ je utrenirani osećaj. Ako pijete više i naviknete svoj organizam na redovnu hidrataciju, bićete žedni ako preskočite redovnu količinu tečnosti. Međutim, ako nemate naviku da pijete, vaš organizam i kad je dehidriran neće slati jasne signale da mu je potrebna voda, već će ovo prevazilaziti sam, smanjujući normalne fiziološke potrebe, usporavajući metabolizam i štedeći (čak i nečistu) vodu koja bi trebala biti izbačena.

Važno je znati da i kod osoba koje redovno piju, tek kod gubitka 2 %-3 % ukupne tečnosti iz organizma osećamo žeđ. Znači – već smo u momentu osećaja ozbiljno dehidrirani! Vrlo često ljudi koji nemaju naviku da piju tečnost,  prirodan osećaj žeđi ne prepoznaju i zbog toga jedu više, ne bi li organizam nadomestio potrebnu količinu tečnosti (namirnice koje unosimo, takodje u određenom procentu sadrže vodu).

 

energy-hydration

 

Zato ne zaboravljajte da pijete vodu redovno, a optimalna količina je taman koliko i potrošite – znači između 2 i 2,5 litre na dan. Nema potrebe da preterujete i pijete više, jedino u slučaju da vežbate. Tada svakako morate unositi još tečnosti. Svi se mi razlikujemo, ali bi tu neka optimalna hidratacija bila 0,5 l za svaki sat vremena intenzivne fizičke aktivnosti.

Vaša Waga

 

Optimalna hidratacija
Tagged on:                     

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *