Ova stranica je dostupna i na: English

Veliki broj žena danas pati od problema usporenog rada štitaste žlezde, dok problem poprima sve veće razmere, postoji nekoliko jednostavih saveta koje možete primeniti i tako pomoći svom telu da izbegne ili ublaži nastale simptome. Važno je da znate da bez obzira na prisustvo bolesti (za čiji uzrok nastanka nismo krivi), možete i dalje da se osećate odlično i izledate dobro. Samo je važno imati strpljenja i malo discipline.thyroid gland

Dijagnostikovanje problema ne znači da ste doživotno osuđeni da se loše osećate i loše izgledate, već samo da imate jasne smernice kako i kuda treba ići dalje da biste ostali zdravi, srećni i zadovoljni i da biste mogli da postignete sve ono što ste želeli. U problemu ne tražite izgovor.

Vi i dalje možete baš sve!  :-) Šta je štitasta žlezda?

Štitasta žlezda je samo jedna od žlezda endokrinog sistema. Endokrini sistem obuhvata niz žlezda koji oslobađaju hormone – organska jedinjenja koja dalje regulišu sve vitalne procese u celom telu. Iako je samo jedna u nizu, štitasta žlezda je vrlo važna žlezda endokrinog sistema, jer reguliše čitav niz bitnih procesa.

Štitasta žlezda ima oblik leptira, a nalazi se u donjem delu prednjeg vrata, u visini Adamove jabučice. Ona oslobađa više hormona, međutim, među najvažnijim su tironin-T3 i tiroksin-T4. Iako T4 čini oko 90% svih izlučevina štitnjače, T3 je aktivniji hormon koji obavlja najveći deo posla, regulišući brojne procese u telu čoveka.

Izlučeni neaktivni hormon T4, prevodi se, većinom u jetri, u aktivni T3 hormon. Stoga, zdravlje jetre je preduslov optimalnog rada štitnjače.

Koje procese regulišu hormoni T3 i T4? Većina ćelija u telu sadrži receptore za T3 i T4, što znači da hormoni utiču na kompletan organizam; međutim, kao glavne funkcije pomenutih hormona najčešće se ističu:

  • Uticaj na proizvodnju energije
  • Rad srca
  • Krvni Pritisak
  • Metabolizam

Baš zbog širokog spektra delovanja hormona, simptomi takođe mogu biti različiti, mada je poremećaj vrlo često prisutan i bez jasno uočljivih  simptoma. Šta podrazumeva smanjena aktivnost štitaste žlezde?

Umanjena funkcija rada štitaste žlezde ili hipotireodizam je stanje u kojem štitasta žlezda ne proizvodi dovoljnu količinu pomenutih hormona. Nizak nivo raspoloživih hormona može nastati kao posledica različitih poremećaja, pa tako razlikujemo i vrste hipotireoze:

Primarna hipotireoza – nastaje kao posledica autodestruktivnog mehanizma u kojem telo uništava sopstvene ćelije štitaste žlezde. Kao rezlutat toga, štitasta žlezda je usporena i onemogućena da proizvede dovoljnu količinu potrebnih hormona. Najčešći oblik primarnog hipotireodizma je Hashimotov tireoditis.

Sekundarna hipotireoza nastaje kao posledica poremećaja drugih hormona, prvenstveno hipofize, čija suboptimalna funcija negativno utiče na rad štitaste žlezde. Još jedan oblik hipotireoze je post terapeutski hipotireodizam. Javlja se kao posledica lečenja hipertireoze – ubrzanog rada štitne žlezde. Ćelijski hipotireodizam nastaje kao posledica nemogućnosti organizma da prevede neaktivni T4 u aktivni T3.

Takođe, čest razlog nastanka hipotireoze jeste oštećen rad receptora na ćeliji; iako je dovoljna količina hormona prisutna, ćelije nemaju sposobnost da prihvate izlučen hormon, pa ćelije reaguju kao da je hormon odsutan.

Hipotireodizam se najčešće javlja kod žena, ali takođe može biti prisutan i kod muškaraca. Bolest se češće javlja posle puberteta, ali se može pojaviti i kod dece i adolescenata, gde ostavlja ozbiljne posledice na mentalni i fizički razvoj.

Poremećaj se leči propisanom terapijom. Terapija mora strogo biti prepisana od strane vašeg lekara, jer doza leka zavisi od individualnih parametara – starosti, kilaže, stadijuma bolesti svakog pacijenta.

Pored terapije posebna pažnja mora biti poklonjena ishrani, koja kod pacijenata sa hipotireozom igra veoma važnu ulogu; pre svega zato što svaki stadijum u nastanku hormona zahteva prisustvo određenih nutritijenata.

Najčešći simptomi smanjene aktivnosti štitaste žlezde su:

  • Gojaznost
  • Nedostatak energije –Umor
  • Konstipacija
  • Depresija
  • Glavobolje
  • Pojačano opadanje kose
  • Grčevi kao i bolovi u mišićima i zglobovima
  • Promene u glasu
  • Obimne i bolne menstruacije
  • Neplodnost
  • Smanjen libido
  • Smanjena tolerancija na hladnoću
  • Nedostatak koncentracije
  • Loš kvalitet noktiju
  • Slaba kosa

WAGA preporuke:

  • Štitasta žlezda se još naziva i tiroidna jer sadrži tirozin, amino kiselinu koja se prirodno nalazi u određenim namirnicama: švapskom siru, jogurtu, pilećem i ćurećem mesu, kuvanim jajima, avokadu… Dodatni unos tirozina doprinosi zdravlju štitaste žlezde.

 

pileća salata sa jajima i avokadom

 

  • Jod je glavni sastojak hormona T3 i T4, zato hrana bogata jodom pomaže sintezu  hormona, i obrnuto;  vrlo često nedostatak joda doprinosi nedostatku hormona, a samim tim i nastanku hipotireodizma. Da bi ste izbegli rizik nastanka bolesti, unosite hranu bogatu jodom kao što su: sardine, morski plodovi, kao i morska i/ili  jodirana so.

 

seafood_platter

 

  • Mineral koji je važan kofaktor u hemijskoj reakciji prevođenja neaktivnog T4 u aktivan T3 jeste selen. On se prirodno nalazi u namirnicama kao što su: brazilski orah, tunjevina, sardine, suncokretove semenke, šitaki gljive i crveni luk.
  • Omega 3 masne kiseline pomažu vezivanje izlučenih hormona za receptore ćelija i tako posebno utiču na bolji odgovor našeg organizma na izlučene hormone. Redovno u ishrani koristite maslinovo ulje, sve vrste semenki, orahe, bademe, lešnike. Masnija riba (kao što je haringa, tuna i losos) treba biti uključena u ishranu 2-3 puta nedeljno.

orasi

  • Kokosovo ulje utiče na brži rad metabolizma i ima posebno povoljan efekat na štitnjaču. Uvrštavanjem ulja u redovnu ishranu možete pomoći prirodnu regeneraciju štitaste žlezde.

 

coconut-oil

 

  • Vrlo važan mineral koji je neophodan za optimalan rad štitaste žlezde je gvožđe, a njegov nedostatak takođe može negativno uticati na rad štitnjače. Zato redovno unosite hranu koja će vam obezbediti dovoljno gvožđa za optimalnu funkciju: cveklu, korpivu, kao i crveno meso.

 

iron rich food

 

  • Rezultati skorijih istraživanja potvrdili su nedostatak vitamina D kod skoro svih osoba sa oslabljenim radom štitnjače. Zato se trudite da češće uživate u dugim šetnjama na svežem vazduhu i Suncu.
  • Ostali vitamini A, C, E, B2, B3, B6, takođe su važni za dravlje štitnjače. Raznovrsnost minerala i vitamina treba biti osigurana kroz zdravu i pravilnu ishranu, ali i adekvatnu suplementaciju.
  • Izbegavajte jake i restriktivne dijete koje dotano usporavaju metabolizam i negativno utiču na rad štitnjače.
  • Izbegavajte goitrogene namirnice kao što su: brokoli, kupus, špinat, kelj, soja, prokelj, karfiol. Ove namirnice u sebi sadrže posebno supstance koje negativno utiču na štitnu žlezdu jer ometaju vezivanje joda, pa tako preterano korišćenje nabrojanih namirnica može negativno uticati na razvoj ili sam nastanak bolesti. U svakom slučaju, pored goitrogenih supstanci, pomenute namirnice u sebi sadrže puno drugih važnih minerala i vitamina, bitnih za zdravu ishranu čoveka, stoga je važno da ih ne konzumirate sveže, ali da ih svakako kuvane koristite povremeno u ishrani.
  • Kako u nastanku mnogih drugih bolesti, tako i ovde, stres igra važnu ulogu. Stes blokira izlučivanje hormona T3 i T4 i tako direktno utiče na nastanak hipotireodizma. Redovne vežbe relaksacije, vežbe disanja i opuštanja dokazano su efikasan tretman u lečenju bolesti.

Napomena: Pre nego što se odlučite za bilo kakvu suplementaciju u ishrani, obavezno se konsultujte sa vašim lekarom ili nutricionistom.

 

 

Smanjena aktivnost tiroidne žlezde? Nisi jedina!

One thought on “Smanjena aktivnost tiroidne žlezde? Nisi jedina!

  • 10/05/2015 at 06:19
    Permalink

    Toxins, which can be bodily wastes, will also be released
    from your body as a person works out. If you don’t know this, carbohydrates actually transforms into sugar once it is
    going into the body. Be careful to many type of workout
    in case you are not physically.

    Reply

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *